اخبار روزفناوری

فکر می کنید میکروکد نسل چهاردهم و سیزدهم آینده اینتل مشکلات ناپایداری را حل می کند؟ خوب دوباره فکر کنید، گزارش فاش شده به اینتل پیشنهاد می کند که هنوز علت اصلی را شناسایی نکرده است

فکر می کنید میکروکد نسل چهاردهم و سیزدهم آینده اینتل مشکلات ناپایداری را حل می کند؟ خوب دوباره فکر کنید، گزارش فاش شده به اینتل پیشنهاد می کند که هنوز علت اصلی را شناسایی نکرده است

عوامل بیشتری در میان علل اصلی مشکلات بی‌ثباتی در پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل مشخص شد.

اینتل جزئیات کمتری را در Reddit پست می‌کند، اما ارتباط فاش شده ممکن است پاسخی واقعی برای مشکلات بی‌ثباتی موثر بر پردازنده‌های نسل چهاردهم و سیزدهم داشته باشد

مشکل بی ثباتی CPU در سیستم های مبتنی بر پردازنده های نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل به قدری گسترده شده است که اینتل سرانجام وقت خود را صرف بررسی و ارسال درباره مشکل در Reddit. با این حال، آنچه که علت اصلی چنین بی‌ثباتی‌ها تصور می‌شد، ممکن است علت اصلی یا حداقل «تنها» ریشه‌ای مشکلات پیش روی چنین سیستم‌هایی نباشد. همانطور که توسط آزمایشگاه ایگور گزارش شده، موارد بیشتری وجود دارد عوامل مؤثر در ایجاد این مشکل همانطور که در ارتباطات فاش شده مشاهده می شود، برخلاف آنچه اینتل در Reddit پست کرده است.

ما دیده‌ایم که کاربران از خرابی‌ها و یخ زدگی‌های ناگهانی در سیستم‌هایشان شکایت دارند که به سازندگان مادربرد اجازه می‌دهد نسخه‌های جدید بایوس را عرضه کنند. با این حال، مشکل اصلی هنوز حل نشده است، و حتی با وجود اینکه اینتل برای نوشتن خلاصه‌ای در Reddit وقت گذاشته است، اطلاعات بسیار کمی در مورد علت اصلی دارد. همچنین هیچ اقدامی برای جلوگیری از چنین بی ثباتی هایی ارائه نکرد.

در پست اصلی Reddit، اینتل وقوع این مشکل را تایید کرد و گفت که “ولتاژ عملیاتی بالا” باعث ایجاد چنین بی ثباتی هایی در پردازنده های دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردهم می شود. این در حال کار بر روی یک وصله میکروکد است که ظاهراً الگوریتم میکروکد را اصلاح می‌کند و در نتیجه درخواست‌های ولتاژ نادرست را به پردازنده می‌دهد. با این اوصاف، همچنین مشکل تولید «اکسیداسیون» را تصدیق کرد، اما گفت که مقصر اصلی بی‌ثباتی‌ها نیست زیرا قبلاً در سال 2023 به آن رسیدگی شده بود.

با این حال، Igor’s Lab برخی از ارتباطات داخلی را نشان داد که مشکل را تا حدودی با جزئیات بیشتر توضیح می دهد. به طور عجیبی، اینتل این اطلاعات را در پست Reddit درج نکرده است، اما به نظر می‌رسد که یکی از دلایل اصلی بی‌ثباتی «حداقل ولتاژ عملیاتی ناامن» یا Vmin در چندین هسته است که در CPUهای برگشتی از مشتریان یافت می‌شود.

– اینتل افزایش قابل توجهی در حداقل ولتاژ کاری (Vmin) در چندین هسته روی پردازنده‌های آسیب‌دیده برگشتی از مشتریان مشاهده می‌کند.
– این افزایش در نتیجه مشابه است. قطعاتی که تحت شرایط ولتاژ و دمای بالا برای آزمایش قابلیت اطمینان قرار می‌گیرند.
– عوامل مؤثر در این افزایش Vmin عبارتند از ولتاژ بالا، فرکانس بالا و دمای بالا.
– حتی در شرایط بی‌کار در دماهای نسبتاً سرد، افزایش پراکنده ولتاژها زمانی مشاهده می‌شوند که پردازنده از حالت‌های کم مصرف به منظور سرویس‌دهی عملیات پس‌زمینه قبل از ورود مجدد به حالت کم مصرف، از سر گرفته می‌شود.
– در یک ولتاژ به اندازه کافی بالا، این رویدادهای کوتاه مدت می‌توانند در طول زمان انباشته شوند و به افزایش Vmin.
– تجزیه و تحلیل اینتل نشان‌دهنده نیاز به کاهش حداکثر ولتاژ درخواستی پردازنده به منظور کاهش یا حذف قرار گرفتن در معرض انباشته شده با ولتاژ است که ممکن است منجر به افزایش Vmin شود.
–  در حالی که اینتل تایید کرده است که ولتاژهای بالا بر افزایش Vmin تأثیر می گذارد، تحقیقات به منظور درک کامل علت اصلی و رسیدگی به سایر جنبه های بالقوه این مشکل ادامه دارد.

– اینتل به‌روزرسانی میکروکد را تأیید می‌کند تا درخواست‌های VID بالاتر از 1.55 ولت را به‌عنوان یک اقدام اصلاحی بالقوه آینده که برای عرضه تولید در اواسط آگوست برای مشتریان NDA هدف‌گذاری شده است، محدود کند.
– آزمایش اولیه توسط اینتل در تعداد کمی از معیارها، کمترین تأثیر را در عملکرد نشان می‌دهد به دلیل این تغییر میکروکد.
– در حالی که این به‌روزرسانی میکروکد به جنبه ولتاژ بالا این مشکل می‌پردازد، تحلیل بیشتری لازم است تا بفهمیم آیا این مشکل وجود دارد یا خیر. کاهش پیشنهادی به همه سناریوها می‌پردازد.
 این به‌روزرسانی میکروکد، پس از تأیید و انتشار، ممکن است سیستم‌های موجود در میدان را با علائم بی‌ثباتی بررسی نکند.
–  >سیستم هایی که همچنان علائم مرتبط با این مشکل را نشان می دهند، باید پردازنده را برای RMA به اینتل برگردانند.
––Intel—

از طریق آزمایشگاه ایگور

اینتل افزایش قابل توجهی در Vmin مشاهده کرد که توسط عواملی مانند ولتاژ بالا، فرکانس بالا و دما افزایش یافت. با گذشت زمان، این رویدادهای کوتاه مدت در نتیجه ولتاژ بالا انباشته شدند و در نتیجه Vmin بالاتر از حد معمول بود. مشکل افزایش ولتاژ حتی در شرایط بیکار مشاهده شده است، زمانی که پردازنده قبل از بازگشت دوباره به حالت کم مصرف، کار پس زمینه خود را از سر می گیرد.

d981daa9d8b1 d985db8c daa9d986db8cd8af d985db8cdaa9d8b1d988daa9d8af d986d8b3d984 da86d987d8a7d8b1d8afd987d985 d988 d8b3db8cd8b2d8afd987 66a245c3da78b

اینتل در حال حاضر به‌روزرسانی میکروکد را برای محدود کردن درخواست‌های VID که به بالای 1.55 ولت می‌رسند تأیید می‌کند. این به‌روزرسانی در اواسط آگوست منتشر می‌شود و سپس توسط شرکای هیئت مدیره مانند ASUS، Gigabyte، MSI، ASRock و بقیه عرضه می‌شود، اما اینتل تحلیل‌های بیشتری را برنامه‌ریزی کرده است تا در صورت کاهش همه مشکلات بی‌ثباتی، نظارت کند.

منبع خبر: آزمایشگاه ایگور

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا